Utblikk

Mattesenter har regnet ut miljøgevinster ved Eysturoytunnelen

Mattesenter er en frivillig organisasjon som tilbyr gratis mattehjelp til barn og unge i Norge. NCC er hovedsponsor for organisasjonen, som her viser hvordan en med praktisk matematikk kan synliggjøre miljømessige gevinster ved NCCs pågående utbygging av undersjøiske tunneler på Færøyene.

Entreprenørvirksomheten NCC har siden 2015 vært Mattesenters hovedsponsor.  I Mattesenter arbeider vi for å skape begeistring og bedre forståelse for matematikk og naturvitenskap blant barn og unge. Gjennom samarbeidet med NCC vil vi vise potensialer i en yrkesrettet eller teknisk utdannelse.

Under tittelen «Det er matematikk i alt» har vi derfor regnet ut miljømessige gevinster basert på tall fra NCC sitt arbeide med Eysturoytunnelen på Færøyene. Følg med!

Fotograf Ida Marie Jacobsen

Mindre drivstoff og utslipp
Eysturoytunnelen er den ene av de to undersjøiske tuneller som NCC for tiden holder på å bygge på Færøyene. I midten av februar 2017 seilte det første NCC-skipet avsted til øygruppen, fylt med hele 700 tonn tunnelutstyr. Utstyret skal blant annet brukes til å bygge tunnelen som vil knytte Tòrshavn sammen med henholdsvis Strendur og Ròkin.

Tunnelen vil bli mer enn 11 km lang, og den vil på det dypeste stedet være plassert nesten 200 meter under havoverflaten. Det enorme prosjektet vil ta 3-4 år å ferdiggjøre.

Tunnelen vil forkorte ruten fra Tòrshavn til både Runavik og Strendur fra 55 km til 17 km. Det betyr at det vil bli spart nesten 6,2 millioner liter bensin i året innenfor transport. Det er nok bensin til at man kan kjøre rundt jorden ved ekvator 3852,4 ganger i en Toyoya Auris, som var den mest solgte bilen i Norge i 2016.

Dette betyr samtidig at tunnelen vil føre til at det blir spart hele 10.992,26 tonn CO2 per år.

Det svarer til det årlige forbruket til hele 711,7 nordmenn.

Slik har vi regnet det ut
Med Eysturoytunnelen blir ruten forkortet fra 55 km til 17 km. Dette betyr at ruten blir 55 km-17km=38 km kortere.

Basert på et estimat om at cirka 6000 biler hver dag vil kjøre gjennom tunnelen, kan vi regne ut at mengden av kjørte kilometer spart hvert år er:

Spart bensin per år
Norske biler kjører i gjennomsnitt 13,5 km på en liter bensin. På bakgrunn av det, kan vi nå finne ut av hvor mange liter bensin som blir spart i løpet av et år.

Antall ganger rundt jorden
Toyota Auris kjører minimum 25 km/l bensin. Jordens omkrets ved ekvator er 40 030 km. Vi kan nå finne ut hvor mange ganger vi kan kjøre jorden rundt i en Toyota Auris:

Mindre utslipp av karbondioksid
Samtidig kan vi også regne ut hvor mye CO2 som blir spart. I følge opplysningsrådet for veitrafikken, ligger en norsk bil i gjennomsnitt på 100 g CO2 per kjørte kilometer. Dette er lavest i hele Europa.

Nordmenn forurenser i følge verdensbanken 11,7 tonn per innbygger. Vi kan så utregne hvor mange personers forbruk som er spart ved den forkortede distansen som følge av tunnelen.

  8327,4 tonn/år : 11,7 tonn/innbygger = 711 innbyggere per år

 

NCC støtter gratis mattehjelp
Les mer om utregningen og annet aktuelt ved Mattesenter Norge.

Organisasjonen tilbyr barn og unge kyndig, inspirerende og gratis leksehjelp. Derfor har NCC valgt å bli hovedsponsor for organisasjonen i Sverige og søsterorganisasjonene i Danmark og Norge.

I 2017 lanseres Norges største matematikk-plattform, og som er helt gratis å bruke!

 

Gjesteblogger
Hans Eik Schanche
Prosjektleder for Mattesenter i Norge

Kilder
Tallmaterialer er hentet fra

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-miljoe/norge-best-i-europa-paa-co2-fra-bil-knuser-svenskene/a/23636299/
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=45709
http://data.worldbank.org/indicator/EN.ATM.CO2E.PC?year_high_desc=true
http://www.dinside.no/motor/test-toyota-auris-facelift/61024042

 

Gjestebloggere